‘Hier zie je de evolutie
van de trein’

Alle onderhoudsmedewerkers worden individueel getoetst op hun kennis van de SNG. Rechts de examinator van NS Opleidingen.

Daar is-ie dan: de Sprinter Nieuwe Generatie. Vanaf december te bewonderen op het Nederlandse spoor, maar nu al gekoesterd door de medewerkers van NS Operatie in Den Haag, waar voor het onderhoud van deze nieuwkomer een compleet nieuwe hal is gebouwd.


De wereld verandert, en dat gaat vaak sneller dan we kunnen bijhouden. Dus voor de goede orde eerst dit. De SNG is een nieuwe sprinter die NS binnenkort in gebruik neemt.

NS Operatie is de nieuwe naam voor alle bedrijfsonderdelen die er aan bijdragen dat een trein van A naar B kan rijden. Denk aan de machinist en conducteur, maar ook de servicemedewerker en de planner. En niet te vergeten het onderhoudsbedrijf dat we tot voor kort kenden als NedTrain.


Misschien wat verwarrend allemaal, maar vroeger was echt niet alles beter. Die indruk krijg je in ieder geval bij een bezoek aan – daar komt-ie - NS Operatie, locatie Onderhoudsbedrijf Leidschendam. Daar vinden we de Sprinter Nieuwe Generatie. Want daar staat de nieuwe hal die speciaal is aangelegd voor het onderhoud van deze trein.

De SNG (links) is lager dan oudere modellen zoals de SGM en maakt het instappen gemakkelijker. De ruimte aan de onderkant kon worden gewonnen door de installaties naar het dak te verplaatsen

De meeste installaties bevinden zich op het dak: compressoren, omvormers, klimaatregelaars... Daar zijn ze minder kwetsbaar en gemakkelijker bereikbaar voor onderhoud

Het interieur van de SNG. Modern, ruime zitplaatsen, grote ramen en lange zichtlijnen voor meer sociale veiligheid

De hal is nog niet af, maar de contouren zijn wel al duidelijk: hier draait het om onderhoud vanaf de bovenkant van de trein in plaats van de onderkant.

‘Hier zie je de evolutie van de trein’, zegt FNV-kaderlid en technisch medewerker materieelsystemen Hilko Ilsink. ‘Alleen de draaistellen en enkele remonderdelen vind je nog onder de trein. De overige installaties zitten allemaal op het dak: compressoren, omvormers, klimaatregelaars… Daar zijn ze minder kwetsbaar en daar kunnen we ook veel gemakkelijker bij.’

‘Dit laatste vertaalt zich eveneens in betere en veiligere arbeidsomstandigheden’, vertelt eveneens FNV-kaderlid en opleidingscoördinator / veiligheidskundige Ben Pardoel. ‘Waar we voorheen met hoogwerkers en valbeveiliging werkten, hebben we in de nieuwe hal beveiligde hangende bordessen waar vanaf gewerkt wordt en bovenloopkranen die zware materialen aanvoeren. Ook op andere punten scoort de nieuwe hal ergonomisch goed: vloerverwarming bijvoorbeeld en led-lampen die minder warmte veroorzaken en het niveau van daglicht benaderen. Voorts is de hal energiezuinig: de hoge kap ligt vol met zonnepanelen.’


De Sprinter Nieuwe Generatie wordt gebouwd door het Spaanse CAF. De instroom van de trein gebeurt echter begeleid, waarbij de medewerkers van CAF en van NS nauw samenwerken. NS’ers bezochten eerder al Spanje, en medewerkers van CAF zijn nu in Nederland. De elektronica speelt een hoofdrol in dit proces. Met Real Time Monitoring kunnen eventuele storingen worden voorzien en/of snel worden verholpen.


De SNG-hal is nog niet af. Wel is al een deel van de ergonomische winst te zien: hoog, led-verlichting, bovenloopkranen... De hangende bordessen waar

vanaf gewerkt wordt, volgen nog

De SNG is een ontwerp van het Spaanse bedrijf CAF, een relatief nieuwe speler op de Europese treinmarkt. De instroom van de trein gebeurt begeleid, wat onder meer inhoudt dat technici van NS – onder wie Ilsink – eerder Spanje bezochten om mee te denken en praten over het materieel. Ook bevindt zich momenteel een team deskundigen van CAF op het onderhoudsbedrijf om waar nodig aan of bij te sturen. Ilsink: ‘Er is CAF veel aan gelegen om dit proces goed te laten verlopen, met het oog op mogelijke vervolgopdrachten hier of elders in Europa.’

Dat de trein er verder prachtig uitziet – toegegeven: over smaak valt te twisten – en de nodige verwachtingen oproept, dat blijkt wel uit de foto’s.

Twee medewerkers van het aannemersbedrijf op weg naar de nog in aanbouw zijnde nieuwe hal (recht vooruit) speciaal voor het onderhoud van de SNG

NS-medewerkers en FNV-kaderleden Hilko Ilsink (links) en Ben Pardoel voor de SNG op het Onderhoudsbedrijf Leidschendam

Hieronder meer foto's van de Sprinter Nieuwe Generatie.
(het laden van de slideshow kan even duren afhankelijk van je verbinding)