Meepraten in de railinfra

Tommy van Rossum, voorman bij de lasafdeling bij VolkerRail, is de nieuwe voorzitter van de BGA Railinfra van FNV Spoor. Wat drijft hem?

‘Ik ben al jong bij het spoor begonnen. Als machinebankwerker bij NS. Daar ben ik vervolgens een lasopleiding gaan volgen, want ik wilde doorleren. Maar ik wilde ook meepraten. Op je werk loop je immers tegen dingen aan, en het zit in mijn aard om daar dan ook iets mee te gaan doen. Daarom ben ik in de medezeggenschap gestapt.’

‘Na het plotselinge overlijden van mijn vrouw ben ik uit de ondernemingsraad gestapt om meer tijd te hebben voor mijn toen vijfjarige dochtertje. Zij is inmiddels twintig, en ik ben nu alweer een jaar of vier terug in de or. Tja, ik kan het nu eenmaal niet laten. Ik wil niet alleen maar over onderwerpen die mij raken iets roepen, ik wil er ook iets aan doen. Een bijkomend voordeel: ik kom voor mijn werk overal in het land, en na 40 jaar spoor weten mijn collega’s me wel te vinden. Dus ik hoor ook veel.’

‘De medewerkers moeten het idee hebben: hé, er wordt aan mij gedacht’

Strukton Rail Infra Ravot 2

‘Zaken die momenteel spelen zijn de modernisering van de cao, de onregelmatigheidstoeslag, naleving van de arbeidstijden en ouderenbeleid. We willen immers dat medewerkers in de railinfra een goede boterham kunnen verdienen, hun werk en privé goed kunnen combineren en dat ze gezond de eindstreep kunnen halen. Want het werk is zwaar, en zeker zo richting het pensioen ga je dat steeds meer voelen.’

‘Ik ben al vrijwel mijn hele werkzame leven lid van de bond. Dat vind ik belangrijk. Ook om kaderlid te zijn. Bepaalde zaken kan je nu eenmaal niet in de or regelen. Bijvoorbeeld omdat ze in de cao staan en daardoor ook de mensen bij de andere railinfrabedrijven raken, zoals Strukton en BAM. Voor dit soort zaken moet je bij de bond zijn.’


Als voorzitter van de Bedrijfsgroepafdeling Railinfra bespreek ik deze onderwerpen met mijn FNV-collega’s bij die andere railinfrabedrijven. In de BGA stemmen we met elkaar de lijn van de bond af. Gemiddeld komen we zo’n drie keer per jaar bijeen. Natuurlijk meer als de actualiteit daar om vraagt.’

‘Ik vind dit heel bevredigend om te doen. Meedenken over afspraken die goed uitpakken voor de mensen. Natuurlijk kijken we ook naar de belangen van de werkgevers, maar het moeten wat mij betreft vooral de medewerkers zijn die het idee hebben: hé, er wordt aan mij gedacht.’

Noot van de redactie: Behalve voorzitter van de BGA Railinfra is Tommy van Rossum tevens lid van de Werkgroep Spoorwegveiligheid én lid van de FNV cao-onderhandelingsdelegatie.

Strukton Rail Infra Ravot 2